1929 - 1946
Když v roce 1929 zakládal Enzo Ferrari v Modeně společnost Scuderia Ferrari určenou k sponzorování amatérských automobilových jezdců, vůbec neměl v úmyslu vyrábět silniční vozy. Ferrari připravoval a úspěšně pomáhal v závodění mnoha jezdcům firmy Alfa Romeo až do roku 1938, kdy byl oficiálně zaměstnán jako šéf závodního týmu Alfy.
V roce 1940 Alfu Romeo částečně převzala italská vláda, v rámci válečné zbrojní výroby. Divize, kterou řídil Ferrari byla však tak malá, že se jí tato situace nedotkla. Protože byla Ferrarimu závodní činnost po dobu čtyř let zakázána ve smlouvě s Alfou, Scuderia se přeměnila na Auto Avio Costruzioni Ferrari, vyrábějící stroje a díly pro letectví. Pod označením SEFAC (Scuderia Enzo Ferrari Auto Corse) Ferrari během „nezávodního“ období vyrobil jediný typ závodního vozu Tipo 815. To byl vlastně první automobil Ferrari. Představil se v roce 1940 v závodě Mille Miglia, kde jediné dva prototypy řídili Lotario Rangoni a Alberto Ascari, ale díky válce se v tomto závodě s velkou konkurencí poměřit nemohli. V roce 1943 Ferrari přemístil továrnu do Maranella, kde působí dodnes. Továrna byla v roce 1944 bombardována a v roce 1946 byla přestavěna a přibyly i nové provozy pro výrobu silničních vozů.
1945 – současnost
Prvním skutečným závodním vozem Ferrari se v roce 1948 stal 125 S, poháněný dvanátiválcovým vidlicovým motorem o objemu 1,5 litru. Enzo celkem nerad stavěl a prodával automobily, ale musel, aby mohl dále podporovat tým Scuderia, protože jeho životní láskou bylo jen závodění. Mezitím si však jeho vozy rychle získaly pověst výjimečných automobilů. Enzo byl proslulý svou „nelibostí“ k zákazníkům, z nichž většinu považoval za lidi, kteří si jeho vozy kupují kvůli prestiži a ne kvůli technickým a sportovním výkonům. Výkony jeho automobilů v té době převyšovaly jen vozy španělské firmy Pegaso, která však později zanikla.
Silniční vozy Ferrari, známé také svým pozoruhodným designem, navrhovala nejlepší návrhářská studia jako Pininfarina, byly po dlouhou donu nezbytným doplňkem nejbohatších lidí. Na návrzích se podílely v průběhu doby i firmy Scaglietti, Bertone, Touring, Ghia, a Vignale.
V roce 2007, vlastní Fiat Group 85% podíl Ferrari, Mubadala 5%, a Enzův syn Piero Ferrari 10%
Ako vlastne začala história Scuderie Ferrari?
Zakladateľ tejto spoločnosti bol Enzo Ferrari, ktorý si zapaľoval svoju obľúbenú cigaru a myslel na víťazstvá. Oslavy
ho nezaujímali. Komunikácia Enza Ferrariho s ľuďmi bola zložitá. Kto si však získal jeho priazeň, ten mohol počítať so
šťastím. K takým patril aj Luca Di Montezemolo, súčasný prezident Ferrari.
A ako sa tam vlastne dostal? „Je to veľmi skúsený zvláštny príbeh – krásny príbeh“. – hovorí Montezemolo. V minulosti bol
celkom dobrý mladý pretekár na autokárach. Raz ho talianská populárna rozhlasová stanica pozvala, aby odpovedal na
odpovede motorizmu. Vždy hovoril že na víťazstvo netreba šťastie, ale aj tvrdú prácu jazdca a jeho konštruktérov
a mechanikov. Enzo Ferrari program počúval. Zavolal Lucianovi cez živé vysielanie, chcel ho spoznať. Je to tvrdý chlap.
A práve sa začali zlaté časy Ferrari, keď Enzo menoval Lucianu na tímového manažéra a neskôr na prezidenta. Do
červených kokpitov prestriedali sedadlá ako napríklad Niki Lauda, Clay Regazzoni, Carlos Reutemann a mnoho iných.
A nakoniec je tu Michael Schumacher, ktorý sa prednedávnom stal už po piaty krát majstrom sveta. Takže bol to práve
on, Montezemolo, ktorý vytiahol Ferrari na špičkovú stajňu s 360 miliónovým ročným príjmom (v dolároch). Teraz má už
Scuderia Ferrari pred ostatnými veľký náskok.
Preto ak môžu, chcú po ďalších rekordov, s ktorými to ale už prehnali. Šéf tímu Jean Todt chcel mať Schumiho titul
majstra čo najskôr. Až tak, že na VC Rakúska prikázal v poslednej zákrute pred cieľom vedúcemu kolegovi Barichellovi
aby pustil za sebou idúceho Schumiho. Toto neférové rozhodnutie Ferrari vyvolalo škandál. Všetci diávaci na okruhu
chceli späť svoje peniaze. Pritom jedna vstupenka stojí okolo 10 000 Sk. FIA si to všimla a udelila pokutu Ferrari,
Schumimu ale aj Barichellovi „len“ jeden milión dolárov.
Život Enza Ferrariho
Enzo Ferrari sa narodil 18. februára 1898 v severotalianskom mestečku Modena. Otec mu
zomrel ešte keď bola ako
dieťa. Preto musel Enzo opustiť školu a musel so ísť zarábať na seba. Bol vynikajúcim
pretekárom. V roku 1920 jazdil
za Alfa Romeo a neskôr si založil vlastnú stajňu SCUDERIA FERRARI. V r. 1966 bol Ferrari
začlenený do impéria Fiat.
V auguste 1988 Enzo Ferrari zomrel.